Til erstatning for de store damprangerlokomotiver litra Q anskaffede DSB fra 1958 til 1960, 17 stk. dieselrangerlokomotiver Litra MT.  Rangerlokomotivet Litra MT skulle bruges til rangering på de større stationer samt lette godstransport. Lokomotiverne levede dog ikke i starten helt op til det forventede, men med udskiftningen af Mercedes Benz motorerne til MAN dieselmotorer midt i 60erne kom de til at køre tilfredsstillende.
Hoveddata:
Tjenestevægt:   52 t.
Maks. Hastighed: 90 km i timen
Byggested: Frichs
Akselrækkefølge: Bo'Bo'
Længde over pufferne: 12490 mm
Effekt: 492 HK- 361 kW/1400 omdr.
Antal drivaksler 4 stk.
Ingen af disse lokomotiver er i dag i drift men, Dansk Jernbaneklub har flere gange kørt i påsken i Nyborg, med Litra MT 152.

Der billeder fra et af disse påskearrangementer med MT 152, samt MT 162 med godstog på Svendborgbanen og MT 165 med godstog fra Tommerup til Odense, og rangering på med MT 161 på Odense Station, og MT 157 i Randers.

Klik her for at
se plantegning
af Litra MT



Tilbage til indholdfortegnelsen