|
Da DSB den 11 februar 1954 efter en vellykket prøvetur med det nye dieselelektriske lokomotiv litra MY, besluttede sig for en fortsat udbygning af dieseldriften gik det hurtigt retur med dampdriften i Danmark. Med den seneste levering af 26 MZ lokomotiver i årene 1967 - 70, blev der sat stop for dampdriften. Så sent som i 1969 kørte litra N med plan godstog Fredericia til Padborg. Med dampen forsvandt romantikken, men ikke alt lokomotivpersonale delte nu den opfattelse. Det var et hårdt fysisk arbejde at holde damp på kedlen. Om sommeren kunne det være ulideligt varmt, og om vinteren havde man samme varme foran og kulde sne og regn ind bagfra. DSBs lokomotiver er de eneste i verden, der bærer nationalfarverne om skorstenen. Det rød-hvide bånd kaldes i jernbanesproget for "slipset". Det blev indført i 1867, da staten overtog jernbanerne i Jylland og på Fyn. "Slipset" har sin oprindelse fra de gamle postdampskibes skorstensbånd.
|
|