Efter en længe venten fik vi endelig lov at se det nye IC 4 tog, så jeg tog til Vojens den 21. Maj. Selvom toget stadig er godt pakket ind, så er det et virkeligt smukt design, og et kig ind igennem vinduerne så er designet indvendigt flot. Kigger man lidt nærmere kan man tydeligt se at det er et italiensk tog. Bogierne er som på italienske tog, udvendig fyldt med slanger og haner, kan de og koblingerne klare en dansk vinter? Det bliver toget der skal stiges ned i, man fornemmer ganske tydeligt perronproblemerne, Udover at IC 4 toget er ca. 27 m. længere end IC 3 toget. så er der også 8 snuder i et tog med fem togsæt.

Til trods for indpakningen så et det et flot tog at se på, og jeg håber på en stor succes.

Havde det nu ikke været klogt at foretaget en testkørsel om vinteren, bare et kig på køleren, så må den på en tur fra København til Århus i snefygning været en stor isklump.

Data. IC4  fra DSB's hjemmeside

IC3 fra DSB's hjemmeside

Leverandør:     
Levering:
Drivkraft:
Transmission :


Maksimal hastighed : 
Maksimal acceleration :
Længde over koblinger :     
Bredde:
Højde:
Akselafstand :
Gulvhøjde: 
Vognkassemateriale
Tjenestevægt :
Varmesystem :   
Antal siddepladser 1.+2. kl: Maksimal togstørrelse :
Sikkerhedssystem :           

Ansaldobreda
2004-2006
4 dieselmotorer á 560  KW
Mekanisk bremsesystem  trykluftbremse, dynamisk- og magnetskinnebremse
180 (200) km/h
1,2 m/s2 
86,53 m
3,15 m
4,20 m
19,10+2,80 m
1,29/0,60 m
Aluminium
147 t
Klimaanlæg
187+21 klapsæder
5 togsæt
ATC

ABB Scandia
1989 -1998
4 dieselmotorer à 294 kW
Mekanisk Bremsesystem Trykluftbremse og magnetskinnebremse
180 km/h
1,0 m/s2
58,80 m 
3,10m
3,85 m
17,73 + 2,50/2,70 m
1,30 m
Aluminium
97,0 t
Klimaanlæg
138 + 6 klapsæder
5 togsæt
ATC

Tilbage til indholdforttegnelsen