Mange af Europas storbyer har for længst set fordelene ved at flytte transport under jorden.  København har nu også fået deres Metro, en kulmination på mange års udvikling fra hestetrukne droger til sporvogne og S-tog. Byggeriet af Metroen havde en vanskelig start, og tidsplanen holdt ikke. Starten af Metroen havde det heller ikke lettere, og selve indvielsen så på et tidspunkt ud til ikke at skulle gennemføres. Indvielsen fandt sted og Metroens første tog kørte på en dispensation fra Jernbanetilsynet. Der har fortsat været problemer bl.a. med afgange, men for os ude i provinsen er det meget svært at forstå man kan være utilfreds med  at et metrotog ikke afgår rettidigt når  der er ti minutter til næste afgang, ude i Vestdanmark er der  to timer til næste afgang.  Metroen er et flot og genialt bygningsværk, og  togene er og ser ud til at være funktionelle, selvom jeg da helst så der sad en lokomotivfører forrets i toget.

Metroens passagertal har udviklet sig i takt med at flere stationer er åbnet fra oktober 2002 og til oktober 2003. Forventningerne vil være  at 26 millioner passagerer vil benytte Metroen i 2003, og at over 50 millioner passagerer vil benytte Metroen i 2005.

Metroens rute er  21 kilometer, og Metroen har en 10 kilometer lang tunnel og dens dybeste punkt er 33 meter.

Tilbage til indholdsfortegnelsen