Fakta om fynske jernbaner:
Langelandsbanen, LB indviet i 5. Oktober 1911 og en strækning på 33 km. nedlagt den 29. September 1962.
Rudkøbing-Bagenkop, Skrøbelev-Spodsbjerg

Nordfyenske, NFJ indviet i 1. Juli 1882 og en strækning på 38 km. nedlagt den 31. marts 1966.
Odense-Bogense

Nordvestfyenske, OMB indviet i 5. December 1911 og en strækning på 61 km. Nedlagt den 31. Marts  1966.
Odense -Brenderup-Middelfart, Brenderup-Bogense

Odense-Kjerteminde-Dalby  OKDj indviet den 5. april 1900 og en strækning på 32 km  fra 1914.
Odense-Kjerteminde-Martofte OKMJ og en strækning på 36 km, nedlagt den 31. Marts 1966.

Sydfyenske, Odense-Svendborg, SFJ indviet 12. juli 1876  strækning 48 km.
Ringe-Faaborg, RFB indviet 1. april 1882, strækning 29 km. Fra 1962 kun gods.
Ringe-Nyborg, RNB, indviet 1. september 1897, strækning 26 km. nedlagt i 1962 .
Svendborg-Nyborg ,SNB indviet 1. juni 1897 strækning  38 km. nedlagt i 1964.
Odense-Nørre Broby-Faaborg, ONFJ indviet 3. oktober 1906 strækning 47 km. nedlagt 1954.
Svendborg-Faaborg, SFB indviet 25. november 1916 strækning 22 km. nedlagt 1954.
Alle de Sydfyenske jernbaner blev overtaget at staten i 1949, og i dag befordres der kun på strækningen Odense- Svendborg

Skorstensbånd:

OMB, OKMJ og Sydfyn havde intet skorstensbånd.

NFJ havde skorstensbånd som var rød-hvid-rød. De Jydsk-Fyenske Statsbaners skortensbånd er dem vi i dag kender på DSBs lokomotiver rød-hvid-rød. 

LB havde skortsensbånd der var hvid-rød-hvid.

Den 7. September 1865 blev strækningen mellem Nyborg og Middelfart indviet. Strækningen  blev indviet af Kong Christian den IX og Dronning Louise, og  fik navnet Dronning Louises Jernbane.  Kongeparret var sejlet til Nyborg med kongeskibet Slevsvig og blev modtaget på Nyborg havn hvor der var rejst en imponerende æresport. Indvielsestoget kørt fra Nyborg kl. 12.30 og nåede Odense en time senere. Turen gik herefter videre tilk Middelfart  og kl. 18.15 var man tilbage igen i Odense hvor  baneindvielsen blev afsluttet med taler og fakkeltog.  To år senere stadfæstede Kong Christian den IX Lov om Statens overtagelse af de jydsk-fynske jernbaner, og den 1. September 1867 overgik driften at jernbanerne vest for Storebælt til Staten.

Assensbanen, blev indviet den 31. maj 1884 og en strækning på 29 km. lukket for persontrafik den 21. Maj 1966.
Tommerup-Assens

SFvJ Syd Fyenske Veteranjernbane. Stiftet i 1988  og kører på en strækning der er 12,5 km.
Faaborg-Korinth

Foto: OKMJ nr 14 på en sidste udflugt med Dansk Jernbaneklub
SFvJ F 657 på den sidste dampdag i 2005


Kilder:
Danske privatbaners  damplokomotiver af William Bay. Danske Privatbaner gennem 150 år, Banebøger, Danske Jernbaner gennem tiderne  af Mogens Nørgård Olesen

Tilbage til indholdsfortegnelsen