Rigtig mange danskere kender Y-toget også kaldet Lynetten, specielt fordi Y-toget har kørt på samtlige danske privatbaner. Mange vil huske det som noget positivt fra deres ferie i Nordjylland, ved Vestkysten Nordsjælland Hillerød og Frederiksværk, på Lolland og ved Fakse og Køge. De første Y-tog kom til Danmark i maj 1965 og indsat i driften på Lollandsbanen, og indenfor de næste 10 år  kørte der Y-tog på samtlige danske privatbaner. Y-toget var meget populært både blandt personale og ikke mindst hos passagererne. Der var så at sige ikke problemer med disse tog, ud over at indsugningen til oliefyret sad for tæt på udstødningen, hvilket blev ændret i samråd med fabrikken, så udstødningen blev ført op gennem taget. Togene blev siden  monteret med klimaanlæg. Nogle af de første Y-tog blev leveret med førerrum i begge ender, disse blev siden ombygget med kun et førerrum. Y-toget slutter nu sin æra på de danske privatbaner, kun Lemvigbanen har endnu Y-tog i drift. Flere Y-tog er sendt til Mellemamerika, de kører blandt andet i Peru.

Foto fra Dansk Jernbaneklubs afskedstur med Y-toget den 2. December 2012  på Odderbanen.

DJK har erhvervet sig et eksemplar af Y-toget, men også SkinneBus Gruppen Vestjylland SBGV har Y-tog, så det vil stadig være muligt at køre med de velkendte tog, der har tjent de danske Privatbaner i 40-45 år.

Tilbage til indholdfortegnelsen