Midt i 1960'erne havde GM videreudviklet deres motorer der blev  udbygget med en turbolader. Dette betød   at Litra MY' med 1950 hk, blev erstattet af et nyt lokomotiv, litra MZ med 3300 hk. I årene 1967-69 blev de første MZ'er leveret til Danmark., de var ligesom Litra MY og MX bygget i Sverige hos Nohab i Trollhättan. Den første leverance af litra MZ var på 10 lokomotiver, MZ 1401 - 1410 også betegnet som serie I. De første MZ'ere blev leveret i den klassiske vinrøde farve med vingehjul på fronten. De blev ligesom andet DSB materiel malet om til den rød/sorte designbemaling de har i dag. Designbemalingen skete i perioden 1972-87.  Litra MZ var på daværende tidspunkt DSB's stærkeste og kraftigste lokomotiv. Det blev derfor også benyttet til de mest krævende opgaver. Internationale og nationale eksprestog og tunge godstog på tværs af landet. DSB bestilte 16 nye lokomotiver sidst i 1960'erne. De er betegnet serie II. og blev leveret i 1970 .  Denne serie ligner meget den første serie. Serie II har numrene MZ 1411 - 1426. Serie II fik indbygget ITC-teknik, så lokomotivet kunne betjenes fra en styrevogn. I årene 1972 til 1974 påbegyndtes leverancen af serie III. Der bestod af 20 lokomotiver. Serie III har numrene MZ 1427 - 1446.  De havde store ændringer både i udseende og i ydeevne end de  to tidligere leverede serier. I årene 1977-78 blev de sidste 15 lokomotiver leveret. Serie IV har numrene MZ 1447 - 1461. De sidst leverede MZ er i design anderledes end de tidligere serier, men motortype og ydeevne er den samme som serie III. MZ serie IV afløste helt MX lokomotiverne på Danlink ruten, med deres lave lydniavue. Ikke kun Danmark fik leveret MZ lokomotivet, det blev også fremstillet til de Spanske jernbaner. MZ'ens storhedstid sluttede i  begyndelsen af 1990'erne., da IC3 togene overflødiggjorde litra MZ til persontrafik. Enkelte benyttes stadig til godstrafik men nu hos Railion, der står for størstedelen af godstrafikken i Danmark. Ligesom Litra MY og MX har også litra MZ fundet vej tilbage til Sverige, og en stor del af serie III har fundet en ny æra så langt væk som Australien.

Litra: MZ Serie I
Nummerserie: 1401-1410
Antal leveret: 10 stk.
Akselrækkefølge: Co´Co´
Byggested: Nohab
Byggeår: 1967-69
Transmission: Dieselelektrisk, DC
Motorfabrikat: GM
Motortype: GM 645E3
Antal cylindre: 16
Starttrækkraft: 390 kN
Effekt: 3300 HK (2426 KW/900 omdr./min)
Maksimalhastighed: 143 km/h
Længde over puffer: 20800 mm
Akselafstand: 12400 + T(2000+2000) mm
Tjenestevægt: 116,5 t
Sikkerhedssystem: ATC

Litra: MZ Serie II
Nummerserie: 1411-1426
Antal leveret: 16 stk.
Akselrækkefølge: Co´Co´
Byggested: Nohab
Byggeår: 1970
Transmission: Dieselelektrisk, DC
Motorfabrikat: GM
Motortype: GM 645E3
Antal cylindre: 16
Starttrækkraft: 390 kN
Effekt: 3300 HK (2426 KW/900 omdr./min)
Maksimalhastighed: 143 km/h
Længde over puffer: 20800 mm
Akselafstand: 12400 + T(2000+2000) mm
Tjenestevægt: 116,5 t
Sikkerhedssystem: ATC

Litra: MZ  Serie  III
Nummerserie: 1427-1446
Antal leveret: 20 stk.
Akselrækkefølge: Co´Co´
Byggested: Nohab
Byggeår: 1972-1974
Transmission: Dieselelektrisk, DC
Motorfabrikat: GM
Motortype: GM 645E3
Antal cylindre: 20
Effekt: 3900 HK (2867 KW/900 omdr./min)
Maksimalhastighed: 165 km/h
Længde over puffer: 21000 mm
Akselafstand: 12400 + T(2000+2000) mm
Tjenestevægt: 121,2 t
Sikkerhedssystem: ATC

Litra: MZ  Serie IV
Nummerserie: 1447-1461
Antal leveret: 15 stk.
Akselrækkefølge: Co´Co´
Byggested: Nohab
Byggeår: 1977-1978
Transmission: Dieselelektrisk, DC
Motorfabrikat: GM
Motortype: GM 645E3
Antal cylindre: 20
Effekt: 3900 HK (2867 KW/900 omdr./min)
Maksimalhastighed: 165 km/h
Længde over puffer: 21000 mm
Akselafstand: 12400 + T(2000+2000) mm
Tjenestevægt: 123 t
Sikkerhedssystem: ATC

Ligesom MY og MX er flere  endt i Sverige, men også danske private operatører har MZ i brug.

MZ 1453 med gods Ullerslev den 28.05.2010.
Fil ca 17 Mb
Anbefalet download. Klik på foto og gem som destination ……...

Tilbage til indholdsfortegnelsen