En stor dag og en stor oplevelse da Museumsbanen Maribo--Bandholm kunne fejre sit 50 års jubilæum. Kort forinden var Dansk Jernbane-Klub stiftet med blandt andet det formål at køre museumstog. Det lykkedes med stor velvilje fra A/S Lollandsbanen at få tilladelse til at køre museumstog på strækningen Maribo til Bandholm. Strækningen var fra 1952 kun brugt til godstransport af Lollandsbanen. Materiellet til museumsbanen blev fortrinsvis anskaffet fra de danske privatbaner, som for fleres vedkommende stod for nedlæggelse eller lokomotiver og vogne skulle udskiftes  for fortsat drift.

På jubilæumsdagen blev en masse damplokomotiver præsenteret og flere i forspand, også dieseltog var ude at blive luftet, og LJ M1 bygget af DEVA var i drift for første gang efter en storstilet reparation.  Museumsbanen er landets ældste veteranjernbane og er i alle årene drevet af medlemmer af Dansk Jernbane-Klub på frivillig og ulønnet basis, dette gælder også reparation og vedligeholdelse af lokomotiver og vogne. Strækninger der køres veterantog på er ca. 8 km lang. Maribo-Bandholm Jernbane åbnede i 1869 og var Danmarks første privatbane med aktionærer som Privatbankens direktør C.F Tietgen og lensgreve E.C. Knuth. Banen var vigtig for godstransporten på Lolland til havnen i Bandholm, og var en af de få privatbanestrækninger der gennem næsten alle årene kunne fremvise driftsoverskud.

Foto fra jubilæumsdagen: